החלפת מפרק ירך

מפרק הירך הוא מפרק המשמש לחיבור בין האגן והירך. זהו חיבור בין ראש הירך הכדורי (femoral head) ובין האגן, בו נמצאת ה"מרחשת" (Acetabulum). המפרק מאפשר תנועה של הרגל בכל הכיוונים ונושא את משקל הגוף בזמן הליכה וריצה.

ראש הירך והאצטבולום מצופים סחוס חלק אשר משמש כבולם זעזועים ומאפשר תנועה חלקה וללא כאבים.

הרס של הסחוס או שחיקתו מכל סיבה עלול לגרום לכאבים בהליכה ובתנועה ולעיתים גם כאבים במנוחה. כאבים אלו עלולים לגרום לירידה משמעותית באיכות החיים. ישנם מספר סיבות לשחיקה והרס הסחוס. הסיבה השכיחה הינה מחלה ניוונית Degenerative Osteo-Arthritis ששכיחותה עולה עם הגיל. סיבות נוספות הן מחלות דלקתיות ריאומטיות, עיוותי מבנה מולדים וחבלות משמעותיות כגון שברים באגן או בצוואר הירך.

נכון להיום לא נמצא טיפול תרופתי אשר יש בכוחו לרפא מפרק בו קיים תהליך של הרס סחוס מעין זה. טיפול תרופתי יכול לשכך כאבים ולעיתים יש בכך ברכה מרובה, אולם לתרופות אלו יש לעיתים גם תופעות לוואי אותן צריך לקחת בחשבון ובכל מקרה השפעתן קצרת טווח.

כאשר המחלה מתקדמת לשלב בו קיימת הפרעה משמעותית באיכות החיים יש מקום להציע ניתוח להחלפת המפרק, מתוך מטרה להקל בצורה משמעותית ביותר על הכאבים, לשפר את תנועת המפרק ולאפשר ניידות טובה בהליכה ואף עיסוק בסוגי ספורט מסוימים.

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית או אזורית (הרדמה של המחצית התחתונה של הגוף על ידי החדרת מחט עדינה לאזור עמוד השדרה והזרקת חומר הרדמה שנותן הרדמה לכ- 3 שעות). ההחלטה על סוג הרדמה נעשית בשיחה בין המטופל והמרדים ובהתאם למצב הרפואי הספציפי של המטופל.

הניתוח עצמו עורך כשעה וחצי ובמהלכו המנתח מסיר את ראש הירך הפגום, משייף את הסחוס הפגום בצד האגני, כלומר באצטבולום ומשתיל במקומם מפרק מלאכותי. רוב המפרקים המלאכותיים בהן משתמשים כיום מורכבים מארבעה חלקים: שני מרכיבים מתכתיים אשר נצמדים לעצם – אחד בתוך עצם הירך והשני בתוך האצטבולום ושני מרכיבים המאפשרים תנועה חלקה – האחד ראש כדורי המורכב במקום ראש הירך והשני ציפוי לאצטבולום (ראה תמונות). חלקים אלו מאפשרים תנועה חלקה ביניהם. הראש הכדורי יכול להיות מתכתי או קרמי וציפוי ההחלקה באצטבולום יכול להיות קרמי או עשוי מפולי-אטילן נוקשה (חומר פלסטי).

ניתוח בגישה קדמית ישירה Direct Anterior Approach

בגישה חדשנית זו, הניתוח נעשה ללא חיתוך שרירים ולכן ההחלמה מהירה יותר. בנוסף לכך, שימוש בשולחן ניתוחים מיוחד מאפשר שיקוף במהלך הניתוח, דבר אשר משפר את יכולת הדיוק בהשתלת המרכיבים השונים ובשליטה טובה על אורך הרגל.

ד"ר שזר מבצע ניתוחי החלפת מפרק ירך בגישה זו.

תוצאות:

ניתוח להחלפת מפרק הירך נחשב לאחד המוצלחים ביותר ברפואה מבחינת שיפור איכות החיים לעומת הסיכון הניתוחי הנמוך. אחוזי ההצלחה הינם מעל 90% ושיעור הסיבוכים הינו כ 1-2%. הסיבוכים מתחלקים לסיבוכים בטווח קצר וסיבוכים בטווח הארוך. בטווח הקצר קיימים סיבוכים נדירים של הרדמה וסיבוכי אשפוז כגון זיהום בדרכי השתן והנשימה. זיהום בפצע ניתוח הינו סיבוך נדיר יחסית אולם תוצאותיו עלולות להיות קשות ולעיתים יש צורך בהתערבות ניתוחית חוזרת.

הסיבוך העיקרי בטווח הארוך הינו שחיקה, התרופפות או התבלות המפרק המלאכותי אשר דורשת החלפתו. הישרדות המשתלים נמדדת בשיעור המשתלים אשר לא נזקקים להתערבות ניתוחית חוזרת לאורך זמן. הישרדות המשתלים כיום הינה כזו שכ 95% מהמשתלים שורדים מעל 15 שנה, כלומר שהחשש לצורך בניתוח להחלפת המפרק ב 15 השנים הראשונות לאחר ניתוח הינו כ- 5% בלבד.

ביום שלמחרת הניתוח המטופל/ת יורד/ת מהמיטה והולך/ת בעזרת הליכון. תוך מספר שבועות ניתן לעבור להליכה בעזרת מקל ואף ללא כל אמצעי עזר. ניתן לצפות לחזרה לעבודה במשרד תוך מספר שבועות ופעילות פיזית שכוללת עיסוק בספורט מתון כגון הליכה, שחיה, אופניים תוך חודשיים שלושה ולעיתים אף פחות.

ד"ר שזר הינו מומחה לטיפול בשברים באגן ובמפרק הירך ונחשב לאחד המובילים בתחום זה בארץ. החלפת מפרק הירך נעשית באותה סביבה אנטומית. ניסיונו הרב בטיפול בשברים מורכבים במפרק הירך מסייע ומשפר את יכולותיו גם בתחום החלפת מפרק הירך.

ד"ר שזר מבצע ניתוחי החלפת מפרק הירך באופן שכיח הן בבי"ח הציבורי והן בבתי החולים הפרטיים.

ד"ר נחשון שזר

כירורגיה אורטופדית - ניתוחי שברים

יצחק רבין 53 גבעתיים
קניון גבעתיים קומה 5.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support
050-2249535