התמונה מימין מדגימה את עצמות הקרסול והתמונה משמאל מדגימה את הרצועות המחברות עצמות אלו.

שבר בקרסול Ankle fracture

הקרסול הינו מפרק החיבור בין עצמות השוק (הטיביה והפיבולה) וכף הרגל (עצם הטלוס). מפרק בריא מאפשר תנועה אשר נדרשת להליכה תקינה, כאשר בנוסף לתנועה נדרשת יציבות אשר מושגת על ידי רצועות. הרצועות מאפשרות תנועה במישור הנכון, ללא נקיעת המפרק.

רוב שברי הקרסול נגרמים כתוצאה מתנועה לא טובה, כאשר הרגל "נתפסת" והגוף ממשיך בתנופה ויצור כוחות פיתול אשר גורמים לשברים סביב הקרסול. לעיתים, עלול להיגרם שבר בצד אחד של הקרסול וקרע של רצועה בצד האחר. חומרת הפציעה תלויה באנרגית החבלה – חבלה באנרגיה גבוהה יותר תגרום בד"כ לנזק קשה יותר.

שתי תמונות אלו מדגימות מנגנון אפשרי להיווצרות שברים בקרסול.

התמונה מימין מראה צילום רנטגן של קרסול תקין: 1. עצם הפיבולה; 2. עצם הטיביה; 5. מלאולוס לאטרלי (פטישון חיצוני); 6. מרווח מפרקי (מייצג את הסחוס המפרקי); 7. מלאולוס מדיאלי (פטישון פנימי); 8. עצם הטלוס. התמונה משמאל מראה צילום רנטגן של שבר פריקה של הקרסול.

באופן כללי, טיפול בשבר קרסול יכול להיות שמרני (לא ניתוחי) או ניתוחי. התאמת הטיפול הספציפי למטופל תלוי בגורמים רבים, חלקם גורמים אשר קשורים למטופל עצמו, דהיינו, גילו, מחלות רקע וכד' וחלקם גורמים הקשורים לשבר הספציפי.

מטרת הטיפול הינה בראש וראשונה לאפשר איחוי של השברים והרצועות בעמדה אנטומית, כלומר, ללא תזוזה של השבר ובעמדה נכונה של עצמות הקרסול. לעיתים ניתן להשיג עמדה אנטומית זו ללא ניתוח על ידי קיבוע בגבס ובמקרים מסוימים ניתן אף לטפל בעזרת "מגף הליכה" (Walking boot).

הטיפול הניתוחי מיועד להחזיר את השברים למקומם ולקבע בעזרת פלטות וברגים, על מנת לאפשר איחוי של העצמות בצורה אנטומית. יש חשיבות רבה להחזרה מדויקת של השברים למקום ולקיבוע חזק ויציב. ככל שהחזרת השבר למקום מדויקת יותר, כך גדל הסיכוי לריפוי טוב והחלמה של הקרסול.

בתמונות אלו נראה שבר פריקה של הקרסול עם פגיעה בכל שלושת הפטישונים : צידי, פנימי ואחורי.
(lateral maleolus, medial maleolus, posterior maleolus)
בתמונה מימין נראה מבט צידי ובתמונה משמאל מבט מלפנים

בתמונות אלו נראה אותו קרסול לאחר ניתוח אותו ביצע ד"ר שזר. בניתוח בוצעה החזרה של שלושת השברים למקומם וקיבועם בעזרת פלטות ברגים וחוטי מתכת. בצילום מימין מבט צידי ובצילום משמאל מבט מלפנים.

ניתוח לשבר קרסול מתבצע תוך כשבועיים מהפציעה. במובן זה לא מדובר בניתוח דחוף ביותר.לעיתים, בשל נפיחות רבה, בצקת והתפתחות שלפוחיות עור כתוצאה מהשבר, רצוי להמתין כשבוע שבועיים עד שמצב הרקמה הרכה משתפר לפני שמבצעים את הניתוח, שכן ניתוח במצב זה מגביר את הסיכון להתפתחות זיהום בפצע הניתוחי ולכן רצוי להמתין כשבוע שבועיים עד שמצב הרקמה הרכה משתפר לפני שמבצעים את הניתוח. ניתוח לקיבוע שבר קרסול מתבצע באופן שכיח ביותר גם בבתי החולים הפרטיים.

לאחר הניתוח הרגל תהיה מקובעת בסד גבס לתקופה של שבוע שבועיים. לאחר מכן, ניתן ברוב המקרים לעבור לשימוש ב Walking boot לתקופה של 4-6 שבועות נוספים. .

השימוש במגף Walking boot. מאשפר הליכה עם דריכה חלקית על הרגל (תוך שימוש בקביים או הליכון), כמן כן ניתן להסיר את המגף על מנת לתרגל הפעלה של הקרסול וכן להתקלח בנוחות.

כחודש וחצי חודשיים לאחר הניתוח ניתן לחזור להליכה עם נעל רגילה.

יש מקום להיעזר בפיזיותרפיה לצורך אימון הליכה, שיפור טווח התנועה וחיזוק השרירים.

ד"ר שזר בעל ניסיון רב בניתוחים אלו. הוא מלמד את המתמחים באורטופדיה בבית חולים תל השומר לבצע ניתוחים אלו והוא מבצע ניתוחים אלו גם בבתי החולים הפרטיים.

ד"ר נחשון שזר

כירורגיה אורטופדית - ניתוחי שברים

יצחק רבין 53 גבעתיים
קניון גבעתיים קומה 5.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
050-2249535