תיקון שבר באזור צוואר הירך והחלק המקורב של הירך (בקרבת האגן)

שברים בחלק המקורב של הירך שכיחים ביותר בגיל המבוגר. כתוצאה מהחלשות העצם, נפילה פשוטה עלולה לגרום לשבר באזור זה. לעיתים רחוקות יותר נגרם שבר באזור זה גם אצל צעירים, בד"כ כתוצאה מחבלה באנרגיה גבוהה יותר. באופן טבעי, שבר באזור זה גורם לכאבים קשים וברוב המקרים הפצוע אינו יכול לקום בכוחות עצמו ואינו יכול ללכת.

הטיפול בשבר צוואר ירך:

במקרה זה מדובר בשתי אפשרויות עיקריות של טיפול ניתוחי:

1. ניתוח לקיבוע השבר, מתוך מטרה לשמור את ראש הירך.
2. ניתוח להחלפה של ראש הירך במשתל מלאכותי.

מסיבות אנטומיות ומכניות, הקשורות לאספקת הדם המקומית ולמבנה האנטומי של אבר זה, הפרוגנוזה של שבר בצוואר הירך אינה טובה. ניסיון לקיבוע השבר עלול להסתיים בכשלון בחלק לא מבוטל מהמקרים.

מסיבה זו, כאשר מדובר במטופל מבוגר והשבר הינו שבר עם תזוזה מלאה, נבחר בד"כ בניתוח להחלפת הראש השבור במשתל מלאכותי, אשר מאפשר דריכה מיידית על הרגל לאחר הניתוח.

במקרים בהם אין תזוזה משמעותית בשבר הפרוגנוזה טובה יותר ובד"כ הטיפול יהיה על ידי קיבוע בעזרת ברגים.
במקרה של פצוע צעיר יותר, נשתדל לשחזר את השבר ולקבעו בצורה יציבה, על מנת לתת סיכוי לשמור את המפרק הטבעי ולהמנע מהחלפה.

האנטומיה:

בתמונה זו ניתן לראות הדגמה של החלק המקורב של עצם הירך: ראש הירך (femoral head) מצופה בסחוס ומאפשר תנועה במפרק הירך (Hip Joint). בחלקה העליון של עצם הירך ניתן לראות שני זיזים, האחד גדול (greater trochanter) והשני קטן יותר (lesser trochanter). אזור זה נקרא האזור הפר-טרוכנטרי או אינטר טרוכנטרי (בין הטרוכנטרים). בין הקו שבין הטרוכנטרים וראש הירך, נמצא צוואר הירך.

שברים באזור זה מתחלקים באופן גס לשתי קבוצות אשר שונות זו מזו בהתייחסות הטיפולית:

• שברי צוואר ירך.
• שברים פרטרוכנטריים.

בשתי קבוצות שברים אלו, ברוב המוחלט של המקרים דרושה התערבות ניתוחית על מנת לאפשר חזרה ליכולת הליכה.

הטיפול בשבר פר-טרוכנטריים:

בניגוד לשבר בצוואר הירך, כאשר מדובר בשבר באזור הפר-טרוכנטרי, הפרוגנוזה של ראש הירך טובה והטיפול המקובל הינו קיבוע השבר בעזרת מסמר מיוחד המאפשר דריכה על הרגל וחזרה מהירה לתפקוד.

ד"ר נחשון שזר

כירורגיה אורטופדית - ניתוחי שברים

יצחק רבין 53 גבעתיים
קניון גבעתיים קומה 5.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support
050-2249535