תיקון שבר בעצם העקב (Calcaneus)

עצם העקב (Calcaneus), הינה העצם הגדולה בכף הרגל, היא נמצאת בחלק האחורי של כף הרגל, מתחת לקרסול ונושאת את משקל הגוף. גיד האכילס נאחז בעצם זו מאחור ודרכו שרירי הסובך מפעילים כוח לדחיפת הגוף בזמן הליכה, ריצה וקפיצה.

תמונה 1: מבנה עצמות כף הרגל. עצם העקב הקלקנאוס – נמצאת בחלק האחורי

תמונה 2: צילום רנטגן של עצמות כף הרגל.

עצם העקב נמצאת מתחת לעצם הטלוס וביניהם קיים מפרק סחוסי. תנועה תקינה של שתי עצמות אלו חשובה ביותר ליכולת התנועה של הקרסול וכף הרגל (תמונות 1-2).

שבר בעצם העקב הוא ברוב המקרים תוצאה של נפילה על העקב מגובה. לדוגמא, נפילה מסולם.

ישנם סוגים שונים של שברים והפרוגנוזה להחלמה נקבעת בעיקר בהתאם לעוצמת הפגיעה. ככל שעוצמת הפגיעה גבוהה יותר והעצם ספגה פגיעה קשה יותר, כך הולך ויורד הסיכוי להחלמה מלאה מהפגיעה.

כאשר מדובר בשבר ללא תזוזה או עם תזוזה מינימאלית, ניתן להציע טיפול שמרני, דהיינו ללא ניתוח. במקרה כזה יהיה מקום לטפל תחילה במנוחה עם רגל מורמת ובהמשך ניתן להפעיל את הקרסול כדי לשמור על יכולת התנועה, אך להימנע מדריכה, עד לריפוי של השבר (כ 6-10 שבועות).

במקרים בהם קיימת תזוזה משמעותית בשבר, יש ברוב המקרים אינדיקציה לטיפול ניתוחי שמטרתו לשחזר את השבר ולהעמיד את החלקים השבורים בצורה אנטומית ולקבע את העמדה המשוחזרת בעזרת פלטה וברגים בהתאם לצורך (תמונות 4-5).

לאחר הניתוח הקרסול מקובע בעזרת סד גבס למשך כשבוע-שבועיים על מנת לאפשר מנוחה והחלמה של הפצע. לאחר מכן מתחילים בפיזיותרפיה להפעלה וחיזוק כדי לשמר את תנועת המפרקים ופעולת השרירים, אך נמנעים מדריכה על הרגל עד להחלמה ביולוגית של השבר= כ-10 שבועות.

ד"ר שזר מומחה בתיקון שברים בעצם העקב ובעל ניסיון עשיר בתחום זה.

תמונה 3: בצילום הרנטגן ניתן לראות בברור שבר של עצם העקב, הקלקנאוס.

תמונות 4-5: בתמונה משמאל נראה צילום של שבר קלקנאוס ובתמונה מימין נראה אותו השבר לאחר שחזור וקיבוע עם פלטה וברגים.

ד"ר נחשון שזר

כירורגיה אורטופדית - ניתוחי שברים

יצחק רבין 53 גבעתיים
קניון גבעתיים קומה 5.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support
050-2249535