מערכת של רצועות משמשת ליציבות ומאפשרת תנועה במישור של כיפוף ויישור הברך

תיקון שבר באזור הברך

מפרק הברך הינו חיבור בין עצם הירך (femur) ועצם השוק (tibia). עצם הירך "יושבת" על עצם השוק ועומס משקל הגוף עובר מעצם הירך לעצם השוק. קצוות שתי העצמות הללו מצופות בסחוס אשר מאפשר תנועה חלקה ומשמש לבלימת זעזועים בזמן הליכה, ריצה וקפיצה.

עצם הפיקה (Patella) הינה עצם "צפה" ונמצאת למעשה בתוך הגיד של השריר הארבע ראשי בירך, השריר אשר מפעיל את המנגנון המוטורי ליישור הברך. הפיקה מצופה סחוס בחלקה התחתון אשר מאפשר תנועה חלקה על עצם הירך בזמן כיפוף ויישור.

השברים השכיחים במפרק הברך הינם שבר של הטיביה פלטו ושבר בעצם הפיקה. המונח טיביה פלטו מתייחס למשטח המפרקי השטוח (פלטו) נושא המשקל של עצם השוק (טיביה), עליו "יושבת" עצם הירך.

כאשר מדובר בשבר עם תזוזה, יש צורך בד"כ בתיקון ניתוחי על מנת להחזיר את השבר למקום. ללא החזרה של השבר והעמדה אנטומית מדויקת, עולה החשש להרס מוקדם של המפרק וכתוצאה מכך, כאבים בהליכה והפרעה משמעותית בתפקוד.

במהלך הניתוח, המנתח משחזר את המשטח המפרקי בצורה מדויקת ככל שניתן ולאחר מכן מקבע את המצב בעזרת פלטה מיוחדת וברגים. שני סוגי מתכות משמשות לקיבוע שברים: Stainless-steel (נירוסטה) וטטיטניום.

 

להלן צילומים של שבר טיביה פלטו וניתוח לשחזור וקיבוע השבר:

בתמונה זו ניתן לראות שבר של הפינה המדיאלית של הטיביה פלטו

בתמונה זון ניתן לראות שהחלק השבור הוחזר למקומו וקובע בעזרת פלטה וברגים

בצילום שנעשה לאחר הניתוח ניתן לראות שהשבר שוחזר בצורה אנטומית וקובע בעזרת פלטה וברגים

צילום CT מראה שקיעה משמעותית של חלק מהמשטח המפרקי לפני ניתוח

מימין צילום CT מראה שקיעה משמעותית של חלק מהמשטח המפרקילפני ניתוח. משמאל: בצילום שנעשה לאחר הניתוח ניתן לראות שהשבר שוחזר בצורה אנטומית וקובע בעזרת פלטה וברגים.

החזרה מדויקת של השבר למקום דורשת מימנות רבה ונעשית בד"כ על ידי מומחים בטראומה אורטופדית.

לאחר הניתוח ניתן להפעיל את הברך על מנת לשמור על טווח התנועה וכוח השרירים אך המטופל מתבקש לא לדרוך על הרגל במשך כ- 10 שבועות, עד להחלמה ביולוגית של השבר, תהליך שדורש זמן.

שבר של הפיקה גורם לפגיעה במנגנון היישור של הברך וכן לפגיעה במפרק שבין עצם הפיקה ועצם הירך. כאשר הפיקה נשברת וחלקי השבר מרוחקים זה מזה, המטופל אינו מסוגל ליישר את הברך בכוחות עצמו.

בצילום הבא ניתן לראות דוגמא לשבר של עצם הפיקה:

מטרת הניתוח הינה להחזיר את השבר למקומו האנטומי, כלומר לשחזר את צורת הפיקה בצורה אנטומית ולקבע את השבר על מנת שיתאחה בצורה מדויקת. השיטה השכיחה לביצוע הקיבוע הינה בעזרת חוטי מתכת דקים בעובי של כ 1-2 מ"מ. החזרה לא מדויקת של חלקי השבר למקומם עלולה לגרום להפרעה בתנועה החלקה של הפיקה על עצם הירך וכתוצאה מכך כאבים בקדמת הברך.

ד"ר שזר בעל ניסיון רב בטיפול בשברים אלו. ניתוחים מסוג זה ניתן לבצע גם בבתי החולים הפרטיים.

ד"ר נחשון שזר

כירורגיה אורטופדית - ניתוחי שברים

יצחק רבין 53 גבעתיים
קניון גבעתיים קומה 5.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support
050-2249535