תיקון שבר בעצם השוק tibia

השוק הינו האבר שבין הקרסול והברך. בשוק שתי עצמות: עצמות השוק ((Tibia והשוקית (fibula). הטיביה הינה העצם העיקרית ונושאת את מרבית המשקל (תמונה 1).

תמונה 1: בתמונה ניתן לראות את עצמות השוק כאשר הטיביה מודגשת באדום.

תמונה 2: מודגמים שברים בעצמות השוק.

שברים בעצמות השוק (תמונה 2) שכיחים למדי. שברים אלו נגרמים כתוצאה מנפילה וסיבוב הרגל, כתוצאה מפגיעה בתאונת דרכים כהולך רגל, כרוכב אופנוע, כתוצאה מפגיעות ספורט וכו' .

הטיפול בשברים אלו משתנה בהתאם לסוג המדויק של השבר: שבר מרוסק או שבר פשוט, שבר שבר סגור או שבר פתוח (כאשר קיים פצע באזור השבר המגיע עד העצם). לעיתים מיקום השבר בעצם משנה את סוג הטיפול: בחלק המקורב לברך, במרכז השוק או בקצה המרוחק, מעל הקרסול.

ברוב המקרים של שברים בעצמות השוק, ידרש טיפול ניתוחי. רק לעיתים רחוקות, ניתן להשיג תוצאה טובה בטיפול לא ניתוחי (בגבס). ברוב המקרים, הטיפול הניתוחי מכוון לעצם הטיביה בלבד כאשר עצם השוקית מחלימה במקביל ללא התערבות נוספת.

הטיפול הניתוחי השכיח ביותר הינו קיבוע בעזרת מוט תוך לשדי. השיטה מבוססת על ניצול התעלה הטבעית שנמצאת במרכז העצם ולאורכה, אשר נקראת תעלה מדולרית. מוט מתכתי (בד"כ עשוי מטיטניום) מוחדר מקצה העצם ומושחל לאורכה (תמונה 3). המוט מאפשר גישור פנימי בין שני חלקי השבר והעמדתו בצורה ישרה כנדרש. ברגים בשני קצותיו של המוט נועלים את חלקי השבר ולא מאפשרים תזוזה במישור סיבובי ומונעים קיצור של העצם (תמונה 4).

תמונה 3: הדגמה של מוט תוך לשדי בעצם הטיביה.

תמונה 4: צילום רנטגן של מוט תוך לשדי בעצם השוק.

ניתן לראות שבעזרת המוט, השבר הועמד בצורה ישרה ומשביעת רצון. המוט והברגים בשני קצותיו יבטיחו ריפוי של השבר בעמדה טובה.

לאחר ניתוח מעין זה אין צורך בקיבוע נוסף בגבס. ניתן להניע את הקרסול ואת הברך, לשמור על יכולת התנועה ופעילות השרירים. במקרים מסוימים, אם מדובר בשבר מרוסק, המטופל יתבקש לא לדרוך על הרגל הפצועה לתקופה של כ 6 שבועות. במקרים אחרים, כאשר מדובר בשבר פשוט, ניתן לדרוך על הרגל מיד לאחר הניתוח. איחוי של השבר צפוי ברוב המקרים לאחר תקופה של כתשעה חודשים.

למרות שברוב המקרים ניתוחים אלו נעשים בבתי חולים ציבוריים, ניתן בהחלט לבצע זאת גם בבתי החולים הפרטיים.

ד"ר שזר בעל ניסיון עשיר בטיפול בשברים אלו.

ד"ר נחשון שזר

כירורגיה אורטופדית - ניתוחי שברים

יצחק רבין 53 גבעתיים
קניון גבעתיים קומה 5.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support
050-2249535